Roadrunner

MBI digitaliseert haar logistieke processen

2020 wordt voor MBI het jaar van digitalisering en automatisering. Het Roadrunner project staat hierbij op de voorgrond met als doel: slim, efficiënt en effectief werken met gebruiksvriendelijke systemen voor onze partners én medewerkers. Samen met onze digital partner myBrand hebben wij dit jaar intensief gewerkt achter de schermen. Op 3 februari treedt de digitale werkwijze in gang.

Snellere informatievoorziening

Middels de digitalisering van onze (logistieke) processen zullen wij sneller kunnen voorzien in de behoefte aan transparante informatie. Denk hierbij aan een track&trace functie om de orderstatus te kunnen volgen, maar ook het kunnen ontvangen en verwerken van een digitale vrachtbrief. Voor transporteurs en afhalers gaat het nog een stap verder. Voor hen wordt vitale informatie, zoals transportnummers, laadlocaties en laadtijden, beschikbaar gemaakt via een mobiele applicatie. In real-time én altijd bij de hand!

Belangrijke data

  • Week 4/5 januari – Instructies/handleiding af te halen bij onze expeditie of te downloaden.
  • Week 5 januari – Mogelijkheid de applicatie voor de mobiele telefoon te downloaden (voor afhalers).
  • 3 februari – Ingang digitaal werken! Gebruik van de mobiele applicatie verplicht (voor afhalers).

Na lancering zullen op alle MBI vestigingen ‘key users’ van de applicatie beschikbaar zijn voor assistentie en vragen.

Contact

Voor dringende vragen kunt u mailen naar roadrunner@mbi.nl.


Veelgestelde vragen

Wat gaat MBI digitaliseren?
MBI gaat het logistieke proces digitaliseren. Van het klaarzetten van orders tot en met het uitleveren van deze orders bij de klant.

Wat zijn de voordelen van digitalisering voor mij als klant?

  • Track en trace functie om orderstatus te volgen.
  • Vooraf ontvangen van de geplande aflever (blok) tijd.
  • Papierloos werken.
  • Ontvangen van digitale MBI vrachtbrief.
  • Vooraf digitaal inzicht in laadlocaties, laadtijden en vrachtgegevens.

Wat wordt er van mij als klant verwacht als ik zelf mijn vracht kom ophalen?

  • De chauffeurs app installeren op boordcomputer, tablet of smartphone. Deze app wordt ondersteund op Android of iOS apparaten. (Instructies hiervoor volgen later.)
  • Een e-mail adres bekend maken bij MBI waar zowel de laadgegevens als de digitale vrachtbrief naar toe gezonden kan worden.

Komt de huidige CMR te vervallen?
Ja, voor het binnenland komt de huidige CMR te vervallen en wordt vervangen door een digitale vrachtbrief. Voor grensoverschrijdend transport blijft de huidige CMR voorlopig van kracht.

Wanneer ontvang ik mijn digitale vrachtbrief? 
Direct na het tekenen op het mobiele device van de chauffeur, wordt de getekende vrachtbrief (eventueel met toegevoegde opmerkingen) gemaild naar het door de klant vooraf opgegeven e-mailadres.

Hoe controleer ik of mijn vracht klopt als er geen fysieke vrachtbrief is?
Er zijn meerdere mogelijkheden om gezamenlijk met de chauffeur de vracht te controleren. Via de chauffeurs app kunnen jullie tijdens/na het lossen gezamenlijk de geleverde artikelen controleren en afvinken en de chauffeur heeft tevens de mogelijkheid de digitale vrachtbrief op te roepen. Na het ondertekenen ontvangt u direct de getekende vrachtbrief via de mail binnen.

Is de chauffeurs app ook bruikbaar als track & trace applicatie?
Nee, de track & trace functie wordt via een mail toegezonden.


Instructie video’s 

Hieronder ziet u een tweetal instructie video’s om u op weg te helpen met de mobiele applicatie, de eerste is voor eigen transporteurs van MBI en de tweede is voor afhaalklanten. 


Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.