MBI voor Infra

Straatwerk met stenen

Stenen

Eerst functioneel, later esthetisch

Bestrating met betonklinkers bestaat uit kleine op een betonfabriek geproduceerde stenen. Dit type bestrating heeft een aantal voordelen waardoor het naast asfalt een veel gebruikt bestratingsmateriaal is. In eerste instantie zijn betonnen stenen vooral geproduceerd vanwege de functie, snelheid waarmee geproduceerd kan worden en de economische kostprijs. Pas veel later is het esthetische straatbeeld als een belangrijke voorwaarde opgenomen in het pakket van eisen.

Belangrijk: de toplaag textuur

Onze stenen zijn verkrijgbaar in verschillende prijsklassen en kwaliteiten, dat altijd betrekking heeft op de toegepast toplaag textuur. De basis van elke MBI-steen is beton. Met behulp van op natuurlijke kleur geselecteerde granulaten bepalen wij de esthetische waarde.

Bekijk hier onze verschillende toplaag texturen.

grijze stenen

Voordelen van bestrating met stenen

  • Straatwerk met stenen kan, in tegenstelling tot een vaste vloerbedekking zoals asfalt, niet scheuren. Ook ontstaan er geen gaten in de rijweg, bijvoorbeeld als gevolg van vorstschade. De betonklinkers zakken immers gewoon mee met het zetten van de ondergrond.
  • Het straatwerk is ook eenvoudig open te breken en te herstellen. Dat is wel zo gemakkelijk in Nederland waar het overgrote gedeelte van kabels en leidingen onder het wegdek is weggewerkt.
  • Herstelwerkzaamheden zijn ook eenvoudig uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rijsporen. Ook kan dit relatief snel gebeuren dus het vormt minimaal overlast door verkeersafsluiting.
  • Beton is een oersterk materiaal en kan zware belasting aan. Ook is beton goed bestand tegen olie, benzine en andere vervuilingen.
  • Een heel belangrijk aspect is dat stenen van beton altijd stroef blijven, ook op het einde van de levensduur is er nog voldoende stroefheid en zijn de stenen verkeersveilig.
  • De vele voegen zorgen ook dat water snel kan weglopen en er minimaal kans is op plasvorming. Alhoewel gezegd moet worden dat de regenbuien steeds intenser worden en het soms niet meer voldoende is. Daarom zijn er speciale waterpasserende bestratingsoplossingen.
  • Betonklinkers kunnen in veel verschillende maten en kleuren geproduceerd worden. Daarom is het altijd esthetischer dan asfalt en is het ook in te zetten voor verkeersbegeleiding.

Nadelen van bestrating met stenen

  • Het rijcomfort is minder op elementverharding en dus ook minder geschikt voor wegen waar harder dan 50 kilometer per uur wordt gereden.
  • Het voordeel dat regenwater in de ondergrond infiltreert kan ook een nadeel zijn. Dus er moet een goed ontwerp gemaakt worden voor de gehele constructie die aansluit op de locatie situatie.
  • Het vegen van het straatwerk, en daarmee het schoonhouden van de voegen, is belangrijk. Het fijne split waarmee straatwerk wordt ingeveegd moet periodiek worden bijgevoegd.
  • Het verband van het straatwerk, bijvoorbeeld keeperverband of elleboogverband, moet goed aangelegd en opgesloten worden om wegdrukken van de stenen te voorkomen

Vind alle MBI-stenen in ons assortimentsboekje

Blader online door ons assortimentsboek of vraag een gedrukt exemplaar op bij jouw accountmanager.